Ökoiskola

PDFNyomtatásE-mail

 

 

 

„Kit ezüstlő kövéből kihajtott az ég,

Ember vigyázz a földön kárt ne tégy.”

Devecseri Gábor

 

 

AÖkoiskola cím azon iskolák munkájának legmagasabb szintű állami elismerése, melyek iskolafejlesztési, pedagógiai munkája kiemelkedően magas színvonalon képviseli a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiai értékeit.

Az Ökoiskola cím adományozása kapcsolódik az ENSZ "A fenntarthatóságra oktatás" 2005 - 2014 . évtizedének programjához.

Az Ökoiskola egyfajta szempontrendszer, mely irányt mutat: Egy Ökoiskolában nemcsak a tanításban érvényesülnek a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elvei, hanem az iskolai élet minden területén.

Ökoiskolánkban szerepet kap a környezeti nevelés, a diákok ötleteikkel, munkájukkal segítik az iskola környezettudatos működését. Iskolánk működtetése környezetkímélő, a szülőkkel és a helyi közösséggel együttműködve a helyi környezeti problémák megoldásába

Pedagógiai Programunkban kiemelkedő szerepet kap:

- Erkölcsi értékek fenntartása és átadása.

- Környező világunk megismertetése, megszerettetése, megóvása.

- Hagyományok ápolása.


Környezeti nevelési céljaink, feladataink a fenntarthatóság érdekében:

„A környezeti nevelés egy folyamat, amelyben olyan világnemzedék nevelkedik fel, amely ismeri legtágabb környezetét is, törődik azzal, valamint annak problémáival. Tudással, készségekkel, attitűdökkel, motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik, hogy egyénileg és közösségben dolgozzon a jelenlegi problémák megoldásán és az újabbak megelőzésén.” (UNESCO-konferencia, Tbiliszi,1977).

- Környezetvédelmi és ökológiai alapismeretek tanítása.

- Környezeti problémák megoldásához szükséges készségek fejlesztése.

- Élményekben, cselekvésekben gazdag pedagógiai módszerek alkalmazása.


Környezeti nevelésünk legfontosabb színtere az iskola és környezete:

- A tantermeket, folyosókat növényekkel, tanáraink és művészeti képzésen részt vevő diákjaink alkotásaival díszítjük.

- Környezettel harmonizáló  játszó- és pihenőhelyek kialakítása.

- Iskolai zöldterületek bővítése, ápolása.

- Madáretetők, és odúk kihelyezése, gondozása.

 

Lépések az iskola környezetbarát működése irányában:

- Energiatakarékosság: vízhasználat, világítás és szellőztetés területén.

- Szelektív hulladékgyűjtés.

- Madárbarát iskola.

- Tisztasági verseny.

- Egészséges életmód.


Környezeti nevelés a tanórán és tanórán kívül:

- Minden tantárgyba beillesztett környezeti nevelés.

- Helyi természeti- és környezeti értékek megismerése.

- Erdei iskolai programok.

- Túrák, tanulmányi kirándulások, táborok szervezése.

- Figyelemfelhívás jeles napokon:

Víz Világnapja,

Tisza Élővilágának Napja,

Föld Napja,

Madarak és Fák Napja,

Környezetvédelmi Világnap,

Takarítási Világnap,

Autómentes Világnap,

Állatok Világnapja,

Gyalogló Világnap.

-  Ökohíradón keresztül a diákok folyamatos tájékoztatása.

- Részvétel természettudományi versenyeken, vetélkedőkön.

- Kaán Károly Országos Természet - és Környezetismereti Verseny szervezésében való aktív részvétel.

- DÖK rendezvényei támogatják az Ökoiskola működését.

- Diákoknak előadások, túrák szervezése,

- Pályázatokon váló akítv részvétel.

- Benkő Gyula Környezeti és Természetvédelmi Oktatóközpont által megrendezett Körösvölgyi - esték

előadássorozatán való részvétel.

- Erdei iskola helyszínének felkeresése, megismerése, erdei iskolai program kidolgozása.

- A szakmai munkaközösségek összehangolják környezeti nevelési feladataikat.

- A technikai dolgozók számára tájékoztatást tartunk az ökoiskolai feladatokról.